Binnen elk bedrijf bestaan er risico’s. Risico’s op financieel gebied, risico’s wanneer er een project moet worden uitgevoerd, risico’s op juridisch gebied en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Het is als bedrijf erg belangrijk om deze risico’s goed in te schatten en te bepalen welke te groot zijn. Om dit allemaal vast te stellen wordt er gebruik gemaakt van risicomanagement voor bedrijven.
Zoals net gezegd wordt risicomanagement gebruikt om de risico’s goed in kaart te brengen. Risicomanagement bestaat uit enkele stappen. Allereerst stel je de doelstelling vast: wat wil je bereiken als bedrijf? Vervolgens identificeer je alle risico’s, dit kunnen zowel positieve als negatieve risico’s zijn. Wanneer de risico’s zijn vastgesteld, schat je in hoe groot de kans is dat de risico’s gebeuren en welke gevolgen deze zouden hebben. Hierna beoordeel je de risico’s: ben je als bedrijf bereid om de risico’s te nemen? Wanneer dit is besloten onderneem je stappen om te bepalen hoe je de risico’s gaat beheersen. Tenslotte hou je tijdens het proces ook de risico’s in de gaten, er kunnen namelijk altijd nieuwe risico’s ontstaan of wegvallen.
Veel bedrijven vinden risicomanagement erg lastig. Er zijn al verschillende software en tools ontwikkeld om bedrijven op weg te helpen. Wanneer je op het internet zoekt op ‘tools risicomanagement’ kun je al een hoop vinden. Er zijn verschillende formats waarbij je je eigen risico’s in kunt vullen. Zo heb je alles overzichtelijk bij elkaar. Ook zijn er verschillende tools om een risicomatrix te maken, hierdoor is het makkelijk te zien welke risico’s groot zijn en welke juist klein.
Risicomanagement levert veel op voor je bedrijf. Het belangrijkste is dat je als bedrijf voorbereid bent op de risico’s. Zo kom je niet voor onverwachte verrassingen te staan, waardoor je een project misschien wel halverwege stop moet zetten. Daarnaast vinden afnemers, leveranciers en banken het vaak fijn om te weten dat een bedrijf aan risicomanagement doet. Dit geeft hen meer zekerheid en hierdoor ook meer vertrouwen in je bedrijf.